کد اثر : ZG1AA40X30E02

آیدین آغداشلو
آیدین آغداشلو (زاده ۸ آبان ۱۳۱۹ در رشت)

تحصیلات:دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران

آیدین آغداشلو نقاش، طراح، گرافیست، نویسنده و مدرس به نام ایرانی است. او نقش مهمی در گردآوری هنرهای ایران و جهان داشته است و برگزارکننده نمایشگاه‌های بسیاری پس از انقلاب در ایران بود؛ او همچنین از دست‌اندرکاران راه‌اندازی موزه هنرهای معاصر تهران و موزه رضا عباسی بود. آیدین آغداشلو پس از انقلاب، از جمله نامدارترین استادان نقاشی برای نسل سوم نقاشان نوگرای ایرانی به شمار می‌رود. آغداشلو برای مدت کوتاهی نخستین رئیس موزه هنرهای معاصر تهران در آغاز گشایش آن بود، وی اقدام به گشایش موزه رضا عباسی در تهران کرد و خود، نخستین سرپرست موزه تا سال ۱۳۵۷ شد. در میان سال‌های۱۳۵۵ تا ۱۳۵۷، ایدین اغداشلو به گشایش و راه‌اندازی موزه‌های آبگینه و سفالینه و هنرهای معاصر در تهران، و موزه‌های کرمان و خرم‌آباد کمک کرد.

آیدین آغداشلو تاکنون تنها دو نمایشگاه انفرادی برگزار کرده است.آثار هنری او به خاطر نمایش اندیشه مرگ و فنای تدریجی و نیز بازآفرینی کارهای مطرح کلاسیک در قالبی نوگرا و سورئال شناخته شده‌اند.

مجموعه خاطرات انهدام و سال‌های آتش و برف وی از جمله مهم‌ترین آثار آیدین آغداشلو به شمار می روند.برخی از نقاشی‌های آیدین آغداشلو در موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شوند و بیشتر نقاشی‌هایش در مجموعه‌های خصوصی هستند.

Home
Artists
Shop
Account
Search